SURAT PEKELILING IKHTISAS.
- Bilik Perkhidmatan Panduan Pelajaran Dan Kerjaya 5 ( 76 )
- Garis Panduan Sistem Bimbingan Taulan 3 ( 07 )
- Jawatankuasa Bencana Di Peringkat KPM, JPN, PPD dan Sekolah. 9 ( 09 )
SURAT SIARAN KPM.
Merekayasa Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling;
TEORI KAUNSELING.
- Teori Pelaziman Operan ( B.F Skinner )
- Teori Pelaziman Klasik ( Ivan Pavlov )
- Teori Pemusatan Klien ( Carl Rogers )
- Teori Perkembangan ( Maslow )
- Teori Rasional Emotif ( Elbert Ellis )
- Teori Psikoanalitik ( Sigmund Freud )
- Teori Konstruktivisme ( Jean Piaget )
- Teori Kaunseling Al Ghazali ( Imam Al-Ghazali )
BIDANG TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB | ||||||
Bagi memastikan bahawa matlamat dan objektif perkhidmatan bimbingan dan kaunseling tercapai, kaedah penyampaian dan perkhidmatan kepada kumpulan sasar adalah amat penting. Keberkesanan perkhidmatan akan dapat mewujudkan pelajar yang seimbang, berjiwa besar dan waja, berwawasan dan berketrampilan. Usaha-usaha untuk membina insan yang terus maju ke arah hidup yang bermakna bagi kesejahteraan diri, masyarakat dan negara perlu dilaksanakan dengan secara seimbang dalam semua bidang seperti berikut: | ||||||
Bil | Bidang | Input | Kaedah | |||
1. | Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling | 1. | Akademik | Kaunseling Individu Kaunseling Kelompok Bimbingan Individu Bimbingan Kelompok Konsultasi | ||
2. | Kerjaya | |||||
3. | Psikososial | |||||
4. | Keluarga | |||||
5. | Peribadi | |||||
6. | Kes Disiplin | |||||
7. | Dadah | |||||
8. | HIV/ AIDS | |||||
9. | Krisis | |||||
2. | Pengurusan dan Pentadbiran | 1. | Maklumat Kerjaya | Sistem Fail Paparan Sebaran Brosur / Pamplet Poster Buku Buku Skrap Perkongsian | ||
2. | Maklumat Pendidikan dan Latihan | |||||
3. | Maklumat Dadah | |||||
4. | Maklumat HIV/ Aids | |||||
5. | Maklumat Bahaya Rokok dan Kesihatan | |||||
6. | Rancangan Tahunan | |||||
7. | Kertas Kerja Program | |||||
8. | Buku Rekod Perkhidmatan | |||||
9. | Borang-borang Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling | |||||
10. | Jadual Waktu Perkhidmatan | |||||
11. | Maklumat Murid | |||||
12. | Laporan Program | |||||
13. | Keceriaan Bilik Kaunseling | |||||
14. | Papan Kenyataan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling | |||||
15. | Laporan dan Rekod Sesi | |||||
16. | Penilaian Program | |||||
17. | Rekod dan Laporan Kewangan | |||||
3. | Akademik | 1. | Pemilihan mata pelajaran elektif | Bimbingan Kelompok Bimbingan Individu Bengkel Seminar Kem/Perkhemahan Tayangan Video Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) Taklimat Kolokium Tutor Sebaya Mentor Mentee Lawatan Ceramah Pameran Bank maklumat manual Bank maklumat berkomputer | ||
2. | Kemahiran Belajar | |||||
a. | Membaca | |||||
b. | Mencatat/ mengambil nota | |||||
c. | Pengurusan masa | |||||
d. | Pengurusan diri | |||||
e. | Mendengar | |||||
f. | Mengingat | |||||
g. | Mengulangkaji | |||||
h. | Menjawab soalan peperiksaan | |||||
i. | Menghadapi peperiksaan | |||||
3. | Mengumpul maklumat pelajaran atau peluang melanjutkan pelajaran di Institusi Pengajian Tinggi. | |||||
4. | Kerjaya | 1. | Inventori Minat | Bimbingan Kelompok Bimbingan Individu Lawatan Ceramah Forum Seminar Tayangan video Pertandingan-pertandingan - Media Maklumat Kerjaya - Buku Skrap Kerjaya - Eksplorasi Alam Kerjaya - - Poster Kerjaya - Sketsa Kerjaya | ||
2. | Inventori Personaliti | |||||
3. | Inventori Nilai | |||||
4. | Pemilihan Mata Pelajaran Elektif | |||||
5. | Pengumpulan Maklumat Kerjaya | |||||
6. | Pendedahan kerjaya Peluang latihan kerjaya | |||||
7. | Penyebaran Maklumat | |||||
5. | Psikososial & Kesejahteraan Mental | 1. 2. 3. | Ujian Personaliti Senarai semak masalah Merujuk Kad Maklumat Diri (Jika perlu) | Bimbingan Kerjaya merentasi Kurikulum Bimbingan Kelompok Bimbingan Individu Forum Kursus Bengkel/Seminar Kem Bina Insan/ Diri Kolokium Lawatan Tayangan video Kaunseling Keluarga PRS Latihan Dalam Kumpulan Aktiviti Simulasi Kumpulan Perkhemahan Ibadah Ceramah | ||
4. | Kemahiran Komunikasi | |||||
5. | Kemahiran Asertif/Tegas diri | |||||
6. | Penyaringan maklumat | |||||
7. | Pengurusan Tekanan | |||||
8. | Kemahiran Rohani | |||||
9. | Kemahiran Membuat Keputusan | |||||
10. | Kemahiran Pengawalan Diri | |||||
11. | Kemahiran Aplikasi | |||||
12. | Kemahiran Sintesis | |||||
Bil | Bidang | Input | Kaedah | |||
13. | Kemahiran Analisis Kritikal | |||||
14. | Pengekalan Penghargaan Kendiri/ Self Esteem | |||||
15. | Perkembangan Keremajaan | |||||
16. | Konsep Kendiri | |||||
17. | Pengendalian Kendiri | |||||
18. | Program Orientasi | |||||
6. | Keibubapaan | 1. | Komunikasi | Ceramah Seminar Forum Bengkel Perkhemahan keluarga/ Hari Keluarga Lawatan ke rumah Khidmat Konsultasi Kursus Kemahiran Keibubapaan Konferens Buletin Keluarga Pameran Bimbingan Individu Bimbingan Kelompok | ||
2. | Perkembangan individu | |||||
3. | Isu-isu Kekeluargaan | |||||
3.1 | Kepimpinan | |||||
3.2 | Perkembangan remaja masa kini dan akan datang | |||||
3.3 | Kerukunan dan kesejahteraan keluarga. | |||||
7. | Pembangunan Diri | 1. | Kemahiran Komunikasi | Bimbingan Individu Bimbingan Kelompok Latihan Dalam Kumpulan Lawatan ke rumah Ceramah Bengkel Praktikum PRS | ||
2. | Kemahiran Penyelesaian Masalah | |||||
3. | Kepimpinan | |||||
4. | Kemahiran Tegas Diri | |||||
5. | Pembimbing Rakan Sebaya | |||||
(PRS) | ||||||
6. | Kemahiran Sosial | |||||
7. | Kemahiran Memilih Keutamaan Tugas | |||||
8. | Pengurusan Diri | |||||
8. | Pendidikan Pencegahan Dadah / Rokok / Inhalan dan HIV/ AIDS | 1. | Kemahiran Asertif | Ceramah Seminar/Bengkel Pertandingan Esei Pertandingan Poster Pertandingan Pidato Pertandingan Boria Pertandingan Nasyid Kuiz 5 Minit Anti Dadah Pameran Bimbingan Individu Bimbingan Kelompok | ||
2. | Kemahiran Sosial | |||||
3. | Perkembangan Seksual | |||||
4. | Sikap Benci kepada dadah | |||||
5. | Kemahiran Menghindar Jangkitan HIV/ AIDS | |||||
6. | Pendidikan Kekeluargaan |
SMART SUPPORT TEAM.
Semua Guru Bimbingan dan Kaunseling (Rendah & Menengah) dikehendaki bersedia pada bila-bila masa untuk memberikan perkhidmatan di Lokasi Pemindahan Mangsa Banjir apabila dimaklum kelak. Manakala sekolah-sekolah yang telah dipilih sebagai Pusat Pemindahan Banjir, Guru Bimbingan dan kaunseling di sekolah berkenaan perlu SEGERA memaklumkan kepada Jabatan Pelajaran Negeri untuk tindakan selanjutnya sebaik sahaja mengetahui sekolah mereka telah dijadikan sebagai Pusat Pemindahan Banjir.
PEMBIMBING RAKAN SEBAYA ( PRS )
PENGENALAN.
Program Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) telah diperkenalkan di sekolah menengah
PRINSIP PERKHIDMATAN PEMBIMBING RAKAN SEBAYA.
Bersedia dan rela membantu rakan yang memerlukan bantuan tanpa mengira agama,bangsa,jantina,kedudukan perlakuan dan fizikal. Perkhidmatan Pembimbing Rakan Sebaya hendaklah dijalankan berdasarkan etika PRS.
DEFINISI
Pembimbing Rakan Sebaya ialah seorang pelajar yang telah dilatih dalam bidang kemahiran asas komunikasi
dan kaunseling. Ia berfungsi sebagai seorang kawan yang berkesan kepada rakan sebaya, terutama kepada
mereka yang memerlukan pertolongan. PRS tidak bertugas untuk memberi nasihat dan menyelesaikan
masalah rakan-rakan tetapi ia menjadi seorang pendengar yang peka kepada perasaan orang lain, berminat
dan mengambil berat serta rela serta rela memberi khidmat dalam sistem sekolah.
FALSAFAH
“BANTU DIRI SUPAYA BERUPAYA MEMBANTU ORANG LAIN”
PRS harus dilengkapi dengan ilmu pengetahuan, perlakuan, perhubungan, kemahiran, kreativiti dan
keimanan.
VISI
Sistem pengurusan perkhidmatan Pembimbing Rakan Sebaya yang cemerlang dan berkualiti.
MISI
Membentuk dan melahirkan insan yang seimbang dari aspek Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek dan cemerlang
berdasarkan falsafah dan etika Pembimbing Rakan Sebaya.
MATLAMAT
Membina budaya kasih mesra dan saling membantu dikalangan pelajar.
Membina pelajar yang yakin diri dan menghayati nilai-nilai murni berasaskan kepada kepercayaan kepada
Tuhan.
Memupuk potensi/bakat kepemimpinan dan menjadi individu yang peka, bertimbangrasa, rela,taat, menolong
dan berupaya hidup selesa dalam masyarakat majmuk.
Melalui pengaruh positif dan persepaduan dalam aktiviti lain, PRS dapat memainkan peranan membantu
mengurangkan masalah salahlaku dikalangan pelajar.
ETIKA PRS
PRS perlu patuh kepada etika berikut:
Amanah dan menyimpan rahsia.
Menerima dan menghormati rakan dan orang lain.
Tahu batasan dan keupayaan diri.
Sentiasa berusaha meningkatakan diri dari pelbagai aspek.
Melapor kepada Kaunselor/Guru Bimbingan dan Kaunseling tenteng kes yang boleh merosakkan diri atau
orang lain.
Merujuk kes rumit kepada Kaunselor/Guru Bimbingan dan Kaunseling.
Mematuhi peraturan sekolah dan norma masyarakat dan agama.
SENARAI TUGAS PRS
Menjadi rakan yang peka kepada perasaan orang lain dan keadaan sekeliling.
Sebagai khidmat sokongan, PRS membantu menggerakkan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di
sekolah.
Sebagai salah satu sumber kepada rakan untuk mendapat bantuan.
Sebagai penghubung kepada khidmat bimbingan dan kaunseling seperti membuat rujukkan jika perlu.
Sebagai peninjau rasa untuk membolehkan Kaunselor/Guru Bimbingan dan Kaunseling menjalankan strategi
intervensi jika perlu.
Sebagai Role Model kepada pelajar lain.
Menjadi fasilitator yang bersikap terbuka, yakin dan percaya diri, berasa selesa dan berimpati.
Menerima rakan secara terbuka dan tanpa syarat.
Mendengar, menjelas dan membantu rakan melihat beberapa alternatif sebelum membuat keputusan.
Memberi sokongan dan galakkan untuk rakan mengambil langkah positif.
Mematuhi etika kerahsiaan.
Menyedari bahawa bukan semua masalah boleh diatasi.
Berbincang dan membantu rakan yang menghadapi masalah biasa/normal.
Memimpin rakan melihat masalah dengan objektif dan mengalakkannya mencari penyelesaian sendiri supaya
ia belajar melalui pengalamannya.
Menjalankan program membantu sambil mempengaruhi rakan lain supaya melibatkan diri.
Mengutamakan kesejahteraan diri dan memahami batasan diri untuk membantu.
CADANGAN PERANCANGAN TAHUNAN PRS
Bulan | Aktiviti | Sasaran | Personalia | Catatan |
Januari | Promosi PRS
| PRS tahun 4-5 | Guru Kaunseling AJK UBK | |
Februari | Program Orientasi PRS
| PRS tahun 4-5 | Guru Kaunseling AJK UBK | |
Mac | Pemantauan PRS
| PRS tahun 4-5 | Guru Kaunseling AJK UBK | |
April | Pemantauan PRS
Aktiviti Luar
| PRS tahun 4-5 | Guru Kaunseling AJK UBK | |
Mei | Pemantauan PRS
Latihan Kemahiran Lanjutan | PRS tahun 4-5 | Guru Kaunseling AJK UBK | |
Jun | Pemantauan PRS
Penglibatan Aktiviti Pertandingan Kerjaya Sekolah / Daerah | PRS tahun 4-5 | Guru Kaunseling AJK UBK | |
Julai | Pemantauan PRS
Aktiviti Luar
| PRS tahun 4-5 | Guru Kaunseling AJK UBK | |
Ogos | Pemantauan PRS
Penglibatan Aktiviti Pertandingan Kerjaya Peringkat Negeri | PRS tahun 4-5 | Guru Kaunseling AJK UBK | |
September | Penilaian PRS dan Laporan Pencapaian | PRS tahun 4-5 | Guru Kaunseling AJK UBK | |
Oktober | Penyediaan Sijil Jamuan Akhir Tahunan / Jamuan Perpisahan | PRS tahun 4-5 | Guru Kaunseling AJK UBK |
LAGU PRS
PRS WE’RE ALWAYS THERE FOR YOU
WHEN YOU NEED US LENDING AN EAR TO YOU
PRS we’ll help light up your life
Together, friend for eternity
*(P) Positivity (R) rational thinking (S) Sensitivity
That’s what we strive to be you’
Time after time (through and through)
PRS, that us!
Whwn you’re down, when you are full of frowns
And you’re alone, screaming for help, a shoulder to cry on,
PRS, your friend in times of need,
So don’t feel shy, don’t wait, just look for us
(Repeat*)
Your friend in need, that’s us! (PRS, That us)
Drop in for a chat with us! (PRS, That’s us)
Anytime, anyplace, eeverybody welcome! (PRS, that’s us)
PRS, that’s us!!
PRS,kan s’lalu di sampingmu
Sambutlah bantuan yang ikhlas dari kami
PRS, menyuluhi jalan hidupmu
Bersama, sahabat’tuk selamanya
(P) Sikap positif ® minda rasional (S) sikap sensitive
‘Tuhan harapan kami
Setiap masa (setiap kali)
Kami PRS
Bila dirimu, muram dan hilang senyumanmu
Dan kan perlukan bantuan, tempat ‘tuk mengadu
PRS, sahabatmu yang sejati
Pintu kami ’kan terbuka tuk mu
Kami PRS!
Kami PRS!
Kami PRS!
KAMI PRS!!!
TOKOH-TOKOH MOTIVATORS.
No comments:
Post a Comment