SURAT PEKELILING IKHTISAS.
- Pindaan Syarat Kelayakan Meminjam Buku Teks Skim Pinjaman Buku Teks Kementerian Pendidikan. 7 ( 98 )
- Penggunaan Buku Teks Dan Buku Latihan Dan Aktiviti Yang Di Perakukan Oleh Kementerian Pendidikan. 12 ( 99 )
- Pindaan Syarat Kelayakan Meminjam Buku Teks Skim Pinjaman Buku Teks ( SPBT ) Kementerian Pendidikan. 4 ( 99 )
- Pindaan Syarat Kelayakan Meminjam Buku Teks Skim Pinjaman Buku Teks ( SPBT ) Kementerian Pendidikan. 11 ( 01 )
- Pindaan Syarat Kelayakan Meminjam Buku Teks Skim Pinjaman Buku Teks ( SPBT ) Kementerian Pendidikan. 4 ( 01 )
- Pindaan Syarat Kelayakan Meminjam Buku Teks Skim Pinjaman Buku Teks ( SPBT ) Kementerian Pelajan Malaysia. 7 ( 05 )
- Pindaan Syarat Kelayakan Meminjam Buku Teks Skim Pinjaman Buku Teks ( SPBT ) Kementerian Pelajan Malaysia. 9 ( 07 )
- Pindaan Syarat Kelayakan Meminjam Buku Teks Skim Pinjaman Buku Teks ( SPBT ) Kementerian Pelajaran Malaysia. 11 ( 07 )
DASAR DAN PELAKSANAAN
MEMASTIKAN PEROLEHAN BUKU TEKS UNTUK KEGUNAAN DI SEKOLAH ADALAH BERKUALITI
MEMASTIKAN BUKU TEKS DI BAWAH SKIM PINJAMAN BUKU TEKS (SPBT) DIBEKALKAN SECUKUPNYA KE SEKOLAH DALAM TEMPOH YANG DITETAPKANOBJEKTIF
- Meringankan beban kewangan yang ditanggung oleh ibu bapa atau penjaga.
- Memastikan murid warganegara Malaysia menerima buku teks SPBT pada minggu pertama sesi baru persekolahan bermula
GANTIAN BUKU TEKS.
ØBuku Teks - Mengikut keperluan sekolah
Ø Buku Latihan dan Aktiviti - Gantian
sepenuhnya setiap tahun
PENERIMAAN, PENGAGIHAN DAN PEMULANGAN
Penerimaan Bekalan Pakej Buku Teks SPBT
qbekalan merujuk kepada penyata Komputer BTBT 460, perlu dilengkapkan dan ditandatangani setelah semua buku diterima.
qLapor / rekod jumlah pesanan dalam program EMATEKS
Kriteria Penerimaan.
- Judul.
- Jumlah Naskah Mengikut Judul.
- Sekolah Tidak Boleh Menerima Buku Bagi Pihak Lain Melainkan Terdapat Arahan Dari BBT, JPN Atau PPD.
- Susunan Halaman Adalah Mengikut Susunan Yang Betul.
- Penjilidan Buku Adalah Kemas Dan Kukuh.
- Kualiti Cetakan Adalah Kemas, Tidak Kabur Dan Tidak Bebayang.
INVOIS.
•Ditandatangani
•Catatkan tarikh penerimaan
•Nama , No. Kad Pengenalan & cap penerima
•Cap Sekolah
•Serah kepada penerbit / pengedar
•Simpan 1 salinan dalam fail sekolah
•Tidak dibenar membuat sebarang pindaan
•Semua catatan dibuat menggunakan pen
ü jika judul dan naskhah tidak menepati butiran seperti tercatat pada btbt 460, pihak
sekolah tidak boleh menerima buku teks berkenaan.
§ hanya tandatangani nota serahan sahaja
§ arahan dari BBT/JPN
Tempoh jaminan buku teks SPBT yang dibekalkan ialah 24 bulan (2 tahun).Dalam tempoh
tersebut, sekiranya terdapat buku teks yang tidak berkualiti / tidak memuaskan / rosak, pihak
sekolah perlu memaklumkan kepada JPN / PPD dan mengembalikan buku tersebut kepada
penerbit atau pengedar untuk mendapat gantian.
Rekod penerimaan buku teks ke dalam buku stok SPBT sebaik sahaja bekalan diterima
1- Bilangan Buku Daripada Jumlah Bekalan Yang Di Terima.
2- Jumlah Bekalan Buku Yang Diterima
3- Tahun Bekalan Buku Diterima.
Pengagihan Buku Teks SPBT Kepada Murid
Diselesaikan dalam minggu pertama sesi persekolahan
Diagih lebih awal bagi murid yang akan menduduki peperiksaan awam
Tindakan Awal Guru SPBT
ükenalpasti murid yang mempunyai rekod disiplin SPBT
üpastikan gantian / pemulangan buku teks SPBT telah dibuat dan direkodkan
üdapatkan tandatangan Pengetua / Guru Besar / PK HEM untuk kuasa mengagihkan buku teks
pada borang SPBT G
ümenyemak stok buku teks SPBT
üsediakan Jadual Pengagihan Buku
üMengedarkan kepada Guru Kelas
ükenalpasti murid yang mempunyai rekod disiplin SPBT
üpastikan gantian / pemulangan buku teks SPBT telah dibuat dan direkodkan
üdapatkan tandatangan Pengetua / Guru Besar / PK HEM untuk kuasa mengagihkan buku teks
pada borang SPBT G
ümenyemak stok buku teks SPBT
üsediakan Jadual Pengagihan Buku
üMengedarkan kepada Guru Kelas
§borang SPBT G
§Surat Akuan Penerimaan Buku Teks SPBT
Tindakan Guru Kelas
üEdarkan buku teks SPBT kepada murid yang layak
üLengkapkan borang SPBT G
üEdar Surat Akuan Penerimaan Buku Teks kepada murid
ümengumpul Surat Akuan Penerimaan Buku Teks yang telah lengkap diisi dalam tempoh tujuh hari selepas buku teks diterima oleh murid
CARTA ALIR PEMULANGAN BUKU.
PENGURUSAN STOK DAN LATIHAN
Buku Stok SPBT
q Rekod rasmi tentang bilangan pakej buku teks SPBT di sekolah
q Perlu disediakan mengikut format yang telah ditetapkan oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia
Pelajaran Malaysia
q Sentiasa dikemaskini
Rasionalnya :
Memudahkan proses pemesanan buku teks yang diperlukan
RUANGAN DALAM BUKU STOK SPBT
PENERIMAAN
Rekod tentang buku teks SPBT yang diterima dari :
v Penerbit/Pengedar
v Guru Kelas
v Agihan Dalaman
(Stor Pusat/Sekolah Lain)
v Tarikh
v Rujukan
√ No. Fail : SPBT G
√ No. Nota Serahan/Invois
v Bilangan Naskah
v Daripada (Penerbit/pengedar)
v Oleh (Nama & Jawatan)
KELUARAN
Rekod tentang Buku Teks SPBT Yang Dikeluarkan Dari BOSS
Agihan Kepada Murid
Agihan Dalaman ( ke sekolah lain)
Pelupusan yang telah diluluskan
v Tarikh
v Kepada
- tahun/tingkatan
- Stor pusat/sekolah lain
- Pelupusan setelah mendapat kelulusan
v No. Rujukan
BAKI
Rekod Tentang Jumlah Buku Semasa Pada Tarikh :
Penerimaan buku teks
Tarikh
Makluman buku teks yang dikeluarkan (secara kekal) dari BOSS berkaitan :
q Pelupusan
q Buku hilang
q Agihan dalaman
q Musnah akibat bencana
q Buku dibawa pindah oleh murid
BUKU ROSAK AKIBAT KECUAIAN PENERBIT.
- Jilidan Tidak Kemas. C : Kulit Buku Tertanggal / Muka Surat Terlipat.
- Kemasan Ultra Vanish ( UV ) Tidak Sempurna C : Nipis, Tidak Sekata, Tidak Kemas.
- Susunan Kuras.
1- Tidak Lengkap.
Susunan Kuras Tidak Mengikut Susunan Mukasurat Yang Betul Menyebabkan Susunan Mukasurat Buku Tidak Lengkap.
Jumlah Kuras Tidak Cukup ( Buku Tidak Lengkap ).
Susunan Kuras Tidak Tepat.
Mukasurat Tidak Mengikut Urutan.
2- Kuras Disusun Terbalik Semasa Proses Menjilid.
- Tidak Bercetak.
Muka Surat Tidak Bercetak.
- Saiz Buku Tidak Mengikut Ukuran.
- Kualiti Cetakan ( Kulit Buku ).
v Kualiti cetakan kulit buku tidak jelas (sharpness)
v Terapan warna tidak sekata (smooth)
v Registration tidak tepat
v Susunan proses pisah warna (colour separation) tidak mengikut urutan yang betul
v Terdapat kekotoran pada kulit buku (terapan warna)
- Kualiti Cetakan ( Teks )
v Menggunakan kertas simile/woodfree 70 gsm tetapi berkualiti rendah
v Kualiti kertas memberi kesan pada kualiti cetakan (kejelasan teks dan bahan grafik)
v Kualiti cetakan bahagian halaman buku tidak jelas (sharpness)
v Terapan warna tidak sekata (smooth)
v Registration tidak tepat ( jagged-teks dan grafik tidak jelas)
v Susunan proses pisah warna (colour separation) tidak mengikut urutan yang betul
v Terdapat kekotoran pada bahagian halaman buku (terapan warna)
- Mukasurat Melekat.
- Trimming Tidak Mengikut Crop Mark.
C: Mukasurat Tidak dipotong.
Saiz Mukasurat Tak Sama Besar.
Kandungan Teks Terpotong.
Trimming Tidak Tepat ( Crop Mark Sebagai Penanda Trimming )
- Rosak Semasa Dalam Proses Penghantaran.
v Pemilihan kaedah pembungkusan oleh penerbit
v Proses penghantaran bermasalah
v Kaedah penghantaran – mengikut lokasi yang berbeza
v Kekangan masa
v Faktor cuaca / bencana alam
e-MATEKS
http://www.moe.gov.my/bbt
eMATEKS ringkasan kepada Elektronik Mantau Buku Teks adalah program pemantauan penerimaan dan bayaran buku teks secara online. Ia bertujuan untuk mendapatkan status penerimaan buku teks oleh sekolah dan tuntutan pembayaran oleh penerbit di JPN dan BBT.
Melalui eMATEKS proses pemantauan akan menjadi lebih mudah dan maklumat dapat diperolehi dengan lebih cepat kerana :
- Kaedah birokrasi dapat dikurangkan.
- Proses penyampaian ( delivery sistem ) lebih cepat.
- Maklumat dalam tempoh masa sebenar.
- Dapat dicapai oleh semua pihak ( stakeholders ) dengan lebih mudah.
- Dapat dicapai di mana-mana rangkaian internet.
- Pastikan maklumat dikemaskini dari semasa ke semasa.
SISTEM FAIL
PELUPUSAN
BILIK BOSS
diwujudkan dengan konsep bilik ini digunakan sepenuhnya bagi pengurusan SPBT bermula dari penerimaan, perekodan dan pengagihan buku teks SPBT.
RASIONAL
•MENYEDIAKAN SATU TEMPAT PENYIMPANAN KHAS BAGI BUKU-BUKU
TEKS SEKOLAH
•MENJAMIN PENJAGAAN DAN KESELAMATAN BUKU-BUKU TEKS DAN
MENJALANKAN AKTIVITI MEMBAIKPULIH BUKU
•MENDEKATKAN MASYARAKAT SEKOLAH TERUTAMA MURID TERHADAP
PELAKSANAAN DAN PENGURUSAN BOSS YANG SELAMA INI DILIHAT
SEBAGAI STOR BUKU TEKS
Sistem fail SPBT yang kemas dan teratur
Kelengkapan
lkemudahan asas :
ð Rak buku, meja, kerusi, kipas, dan lampu
Kemudahan Tambahan
ð Kabinet
ð Papan kenyataan
ð Alat keselamatan (pemadam api)
ð Papan tanda
ð Alat/bahan pencegah serangga
Pengurusan BOSS
Buku disusun dengan kemas, teratur dan dilabelkan seperti berikut:
ð Judul buku
ð Tahun/Tingkatan
ð Jumlah buku
ð Bilangan buku dikeluarkan
ð Baki dalam simpanan
KELAB SPBT
lKelab SPBT diwujudkan untuk membantu pengurusan dan pelaksanaan SPBT.
lMemupuk rasa cinta akan buku teks di kalangan murid
lMemartabatkan kedudukan buku teks sebagai sumber ilmu yang penting
KP (BS/DSR)8787/008/(12) bertarikh 14 Februari 2005 seperti yang diperuntukan di bawah Peraturan 4(e) Penubuhan Persatuan Sekolah dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Persatuan Sekolah) 1998.
KEAHLIAN
Keahlian Kelab SPBT terbuka kepada semua murid yang berminat.
OBJEKTIF
PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB SEKOLAH.
Mendaftar penubuhan Kelab SPBT
Menubuh Kelab SPBT
Membentuk Jawatankuasa Kelab SPBT
Membimbing dan memastikan pelaksanaan aktiviti.
Mendaftar sebagai Ahli Kelab
Mengikut setiap aktiviti Kelab secara aktif
Mematuhi perlembagaan dan peraturan Kelab.
SKOP TUGAS BIRO
BIRO DATA DAN REKOD.
üMengemaskini data dan rekod buku teks
üMengemas kini data pinjaman dan pemulangan buku teks SPBT
üMenyimpan maklumat ahli kelab
BIRO KECERIAAN
üMemastikan keceriaan, kebersihan dan kekemasan BOSS
üMerancang aktiviti untuk meningkatkan keceriaan.
BIRO SELIAAN
üMenyelia keselamatan dan keadaan fizikal buku teks di tangan pelajar.
üBaikpulih buku teks yang rosak.
BIRO PENGURUSAN
üMengecap dan memasukkan nombor perolehan buku teks
üMenyusun atur buku teks mengikut judul
üMengasingkan buku elok dan rosak
üMengira stok buku
üPengagihan dan pemulangan buku teks
üProses berkaitan pelupusan buku teks
PENJAGAAN BUKU TEKS
Klinik Buku Teks
ØContoh aktiviti :
• Perkhidmatan membalut dan membaikpulih buku teks
•
Penyeliaan buku teks di tangan murid
ØContoh aktiviti :
• Pemeriksaan fizikal dan keselamatan buku teks secara berkala
Peringatan berkala/bersiri
ØContoh aktiviti :
• Ucapan bertemakan buku teks semasa perhimpunan
• Lagu SPBT
• Buletin SPBT
Kaunter Aduan Pelanggan / SPBT
ØContoh aktiviti :
•Aduan Penemuan Buku Teks SPBT
•Aduan Kehilangan Buku Teks SPBT
•Aduan Kerosakan Buku Teks SPBT
CADANGAN AKTIVITI
Pelbagai aktiviti boleh dirancang dan dilaksanakan bagi meletakkan status
buku teks sebagai sumber ilmu di tempat yang paling murni. Antara aktiviti
yang dicadangkan:-
üMajlis penyerahan buku teks kepada ibu bapa/penjaga/PIBG
üMinggu SPBT , contohnya:
ØPertandingan kuiz, esei, puisi dan sebagainya berlandaskan SPBT/ kandungan buku teks
ØMerekacipta logo kelab SPBT sekolah, penanda buku, baju T dan sebagainya.
ØPesta buku teks
Ø
üAktiviti Merentasi Kurikulum
ØMural
ØLaluan SPBT (Kata-kata hikmah)
ØTaman SPBT (tempat bacaan)
ØTaman Herba (berdasarkan buku teks)
ØSudut warisan (berdasarkan buku teks)
üAnjung/ Sudut SPBt
Contoh :
ØPengajaran dan Pembelajaran di luar bilik darjah.
ØPameran buku teks kegunaan semasa
ØArkib SPBT (koleksi buku teks lama dan baru)
CABARAN.
- Penggunaan pakej buku teks SPBT oleh guru dan murid semasa pengajaran dan pembelajaran.
- Ketepatan data / maklumat.
- Peranan sekolah dalam membantu murid yang tidak layak SPBT (LSPBT) mendapatkan buku teks.
- Memastikan pengurusan SPBT di sekolah sentiasa cemerlang dan mengikut dasar yang ditetapkan
- Mematuhi arahan atau pekeliling KPM termasuk dari BBT
terima kasih cikgu kerana sudi berkongsi pengalaman dan prosedur pengurusan SPBT yg begitu lengkap ni..keep it up yeah!
ReplyDelete